Skip to content
Home » Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah PDF DOWNLOAD

Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah PDF DOWNLOAD

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN AQIDAH AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH
📘 Tajuk Buku Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah
👤 Pengarang BukuMuhammad Saleh Al-Uthaimin
🖨️ Jumlah Halaman99
👁️ Jumlah Pelawat
🌐 BahasaMelayu
📥 Muat turun bukuPautan Direct Download PDF
🛒 Dapatkan buku fizikalKlik untuk buku fizikal dari Amazon

Apakah Yang Dimaksudkan Dengan Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah oleh Muhammad Saleh Al-Uthaimin

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN AQIDAH AHLUS SUNNAH WAL JAMAAH

Aqidah kita ialah: Iman kepada Allah, iman kepada Malaikat, kitab-kitab suci yang diturunkan Allah, para rasul utusan Allah dan percaya kepada hari kemudian akhirat) serta iman akan qadar baik dan buruk. Kita meyakini rububiyah Allah SWT, yaitu bahwa Dialah Tuhan Yang Menjadikan, Memiliki dan Mengatur semua alam ini. Kita meyakini Uluhiyah Allah SWT, yaitu bahwa Dialah Tuhan Yang harus Disembah. Menyembah selain kepada Allah adalah salah.

 Kita meyakini asma’-asma’ dan sifat-sifat Allah, yaitu nama-nama yang paling baik (Al Asma’ Al Husna) dan sifat-sifat yang sempurna, seperti yang dituturkan dalam Al-Qur’an atau seperti yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. Kita meyakini ke-Esa-an Allah, bahwa tiada satu pun yang mempersekutui-Nya, baik dalam rububiyah maupun dalam uluhiyah ataupun dalam asma’ dan sifat. Firman Allah SWT dalam Al-Qur’an: “Tuhan langit dan bumi dan apaapa yang di antara keduanya. Sebab itu sembahlah Dia dan sabarlah dalam menyembahNya. Adakah engkau ketahui ada sesuatu yang sama dengan Dia.”(Maryam, ayat 65).

Kita semua meyakini “Allah, yang tiada tuhan (yang paling berhak disembah) melainkan Dia, Yang Kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk Nya), tiada la mengantuk dan tidak pernah pula la tidur. Bagi-Nya segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Tidak ada yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisi-Nya melainkan dengan izin-Nya. Dia mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan apa-apa yang ada di belakang mereka, dan mereka tidak akan mengetahui ilmu Nya melainkan dengan kehendak-Nya. Kursi-Nya meliputi langit dan bumi, dan tidak susah bagi Allah memelihara langit dan bumi itu. Dia Maha Tinggi lagi Maha Besar.” (Al-Baqarah: 255)

Kita meyakini bahwa: “Dialah Allah, yang tiada tuhan (yang paling berhak disembah) kecuali Dia, Yang Mengetahui yang ghaib dan yang nyata. Dia Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dialah Allah, yang tiada tuhan (yang paling berhak disembah) kecuali Dia, Raja, Yang Maha Suci, Yang maha Sejahtera, Yang Memberi Keamanan, Yang Maha Memelihara, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Kuasa, Yang memiliki Segala Keagungan. Maha Suci Allah dari segala apa yang dipersekutukan. Dia-lah Allah, Yang Maha Pencipta dan Maha Me ngadakan (dari tiada menjadi ada), dan Yang Maha Membentuk rupa dengan indahnya, Yang Mempunyai nama-nama paling baik. Semua yang ada di langit dan di bumi mengucapkan tasbih kepada Allah. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”(Al-Hasyr: 2224).

Untuk membaca lebih lanjut tentang Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jamaah buku klik butang download untuk mendapatkannya secara percuma

Laporkan pautan rosak
Sokong laman web ini

Klik disini untuk laman web yang sama sekali berbeza*

Leave a Reply

Your email address will not be published.